The course covers topics of consumer theory, production theory, industrial organization, and experimental/behavioral economics. It is divided into three parts. The first part will analyze economic models of individual decision-making, consumer behavior, and firm behavior. The second part will provide students with rigorous economic tools for the analysis of market structure and market relations. The third part will introduce concepts of experimental and behavioral economics, paying particular attention to alternative theories of individual choice behavior. Theoretical lectures will be complemented by practical exercise classes and tutorials aiming at applying the concepts and methods developed during the course. At the end of the course, students should be able to: - understand the determinants of consumers' and firms' choices as well as the fundamental characteristics of different market structures, - apply economic models for the analysis of markets structure and behavior, - critically assess the implications of different behavioral models for the analysis of individual and group choices.
MODULO 1
Teoria neoclassica del consumatore
- Preferenze
- Scelta
- Utilità
- Massimizzazione dell’utilità
- Minimizzazione della spesa
- Dualità
Teoria dell'impresa
- Tecnologia
- Massimizzazione del profitto
- Minimizzazione dei costi
Strutture e organizzazione dei mercati:
- Concorrenza perfetta
- Monopolio
- Oligopolio
- Collusione
MODULO 2
Economia comportamentale e sperimentale:
- Il metodo dell’economia sperimentale
- Modelli di preferenze sociali
- Applicazioni all'organizzazione industriale
Autore | Titolo | Casa editrice | Anno | ISBN | Note |
Jehle Geoffrey and Reny Philip | Advanced Microeconomic Theory (Edizione 3) | Pearson | 2011 | ||
Shy Oz | Industrial Organization: Theory and Applications (Edizione 2) | MIT Press | 1999 |
L'esame finale consiste in una prova scritta con domande teoriche ed esercizi analitici. L'esame verificherà la comprensione dei concetti, metodi e modelli spiegati durante il corso, nonché la loro capacità di utilizzare strumenti teorici per risolvere questioni empiriche.
Inoltre, agli studenti verrà data la possibilità di presentare un articolo alla classe. Il docente distribuirà gli articoli tra i quali lo studente può selezionare quello che desidera presentare.
******** CSS e script comuni siti DOL - frase 9957 ********